Recensie : Meridiyaanyoga door Ingrid Schippers

Yoga is veel meer dan een duizenden jaren geleden gecreëerde bewegingsvorm die in de 20ste eeuw is overgewaaid naar het Westen. Het is de verzamelde wijsheid van een cultuurperiode op zich, stammend uit een tijd waarin de mensheid nog in nauw contact stond met het zelfhelend vermogen van het lichaam. Een tijd waarin men zich ook bewust was van het feit dat de levenskracht, die door het lichaam heen stroomt, de eerste belangrijke hulpbron is om het levenspad – de Tao – te bewandelen.

Meer dan een boek over Yoga

Waar de meeste boeken over Yoga zich richten op het praktisch doorgeven van oefeningen, die in ons huidige en dagelijkse leven kunnen worden meegenomen, gaat Maartje van Hooft in haar boek Meridiaanyoga voor het leven een behoorlijk aantal stappen verder. Onder andere door dieper in te gaan op de energiebanen in het lichaam die, in relatie tot andere systemen, een basis vormen van onze levenskracht. Ze neemt daarin de verbindingen mee die deze meridianen hebben met de traditionele Chinese geneeskunde en de holistische filosofieën die daarbij horen.

Diepgaand en toch overzichtelijk

Het boek is onderverdeeld in drie delen met een zestal bijlagen, waarin oefenreeksen, praktische informatie en filosofische informatie elkaar afwisselen. De lichaamshoudingen zijn geïllustreerd met foto’s en ondertiteld met heldere begeleidende teksten over de werking van de meridianen die de verschillende lichaamsfuncties – en daarmee levensfuncties – aansturen.

Een bijbehorende website ondersteunt de oefeningen met audiolessen zodat ze, bijna als in een yogales op locatie, onder begeleiding thuis uitgevoerd kunnen worden. Elke audioles richt zich, synchroon met de oefenseries in het boek, op een specifieke energiebaan. Hierdoor kan de loop van een meridiaan en diens functie heel bewust gevolgd en ervaren worden.

Geen boek om even door te bladeren

Zoals eerder aangegeven, wordt in het boek uitgegaan van een volledige levensfilosofie. De manier waarop men met zichzelf omgaat en de houding die men ten opzichte van het leven aanneemt, spelen net zo’n belangrijke rol als de oefeningen zelf. In dat kader geeft het boek met de onderwerpen ‘voeding’, ‘weerbaarheid’, ‘ons leven als expressie van de fundamentele levenskracht’ en ‘versterking van onze kerncompetenties’ zonder meer een prachtig overzicht van diverse manieren tot vorming van het levenspad en de bijbehorende principes.

Tegelijkertijd vraagt dit boek een zekere inzet van hen die ermee aan de slag gaan. In de inleiding van haar boek beschrijft Maartje van Hooft dat het gaat om het toegankelijk maken van de directe ervaring met de meridianen en ‘het doorgronden van de gevoelskleuring en nuances van je eigen innerlijke landschap. Om helemaal vertrouwd te raken met een meridiaan en de bijbehorende energiestroom, adviseert ze dan ook om de daaraan gekoppelde oefeningen gedurende bijvoorbeeld een week meerdere malen te ervaren. Dat vraagt tijd en inzet.

Voor wie

Meridiaanyoga voor het leven is zeker geen boek om in één keer uit te lezen. Het is een boek dat je met je meedraagt, stapje voor stapje integreert en raadpleegt op de momenten dat je meer wilt weten over bepaalde facetten van jezelf die op je pad om aandacht vragen. De oefenseries kunnen je  hierin begeleiden zodat je zoveel mogelijk in je eigen proces kunt meebewegen.

De oefeningen gaven mij persoonlijk een onverwachte verdieping én bevestiging over iets waar ik al jaren mee bezig ben. Er blijven cadeautjes uitkomen! Wat dat betreft heeft de inhoud de potentie om een leven lang met je mee te reizen, zowel als wegwijzer en bron van herkenning voor de geoefend energetisch therapeut of docent, alsmede voor hen die hun eerste bewuste stappen zetten op het pad van de Tao.

Meridiaanyoga voor het leven |Maartje van Hooft | 2020 | Uitgeverij van Warven, Kampen | ISBN 9789493175228 | € 27,50

Ingrid Schippers studeert Transpersoonlijke Counseling aan de Academie voor Geesteswetenschappen. In haar praktijk Energy Counseling combineert zij persoonlijke groei met energetisch lichaamswerk.

(Visited 25 times, 1 visits today)